KINEFINITY MAVO LF

Kinifinity heeft met zijn MAVO LF een betaalbare Large Format camera op de markt gebracht die tot 6k 75fps kan opnemen.

Dit is allemaal erg indrukwekkend en iedereen wilt tegenwoordig graag een full frame sensor in zijn filmcamera.

Maar wat zijn nou eigenlijk de grootste voordelen?

Om eerst even wat duidelijkheid te geven, een full-frame camera heeft een sensor die het zelfde formaat heeft als een frame van een traditionele 35mm film. (36 x 24mm).

Veel voorkomende sensors (bijvoorbeeld APS-C of Micro four thirds) hebben veel licht nodig

om een clean image te produceren. Dit is buiten overdag natuurlijk geen probleem maar stel dat je in low light situatie moet filmen dan is het erg handig om je minder druk te hoeven maken over de snelheid van je lens of limiet van je ISO.

Terwijl APS-C sensors tegenwoordig bijna de zelfde resolutie kunnen bieden zijn full-frame sensors 2.5 keer groter en hebben ze doorgaans grotere pixels. Dit betekend dat full-frame sensors normaal gesproken betere beeldkwaliteit produceren op hogere ISO waardes. Als de pixel groter is kan die meer licht opvangen en krijg je minder electronische ruis.

Een full frame sensor heeft een hogere sensitiviteit en heeft dus minder licht nodig. Het volgende is field of view. Veel sensors door hun formaat hebben een crop factor. De cropfactor van de doorsnee APS-C sensor van bijvoorbeeld een Pentax, Olympus, Sony en Nikon is 1.5. Als je een blik werpt op het plaatje hier, zie je hoe de groote van de sensor invloed heeft op het zicht van een 18mm lens.

Als laatse scherptediepte (DOF). Des te groter de sensor is des te minder je scherptediepte wordt. Dit betekend dat je de voor of achtergrond meer out of focus krijgt. Dit is een artistiek effect dat veel fotografen en cinematografen gebruiken als ze sterk de aandacht willen richten op het onderwerp. De hoeveelheid scherptediepte heeft met drie factoren te maken: het diafragma, de afstand van het onderwerp en de brandpuntsafstand. In de praktijk betekend dat je met een full-frame camera op wijd diafragma het verschil in onscherpte kan zien met een APS-C camera. Het is niet veel, maar het maakt wel een verschil. Als je bijvoorbeeld een close up maakt met de zelfde hoek zie je dat een full-frame camera f/4 de zelfde hoeveelheid onscherpte geeft als een APS-C op f/2.8.

APS-C sensor                                                   Full-Frame sensor

DUAL NATIVE ISO OP MAVO LF

Kinefinity heeft bekend gemaakt dat de MAVO LF een Dual Native ISO heeft van 800 & 5120. De normale MAVO heeft een Native ISO van 800.

Hoe kan een camera twee Native ISO's hebben? Er zijn twee analoge circuits achter elke pixel voordat ze versterkt worden. Elk circuit is gericht op 800 & 5120 ISO.

Dit zorgt voor twee 'native' settings. Hier door kan de MAVO LF ook in Low light condities een clean image produceren. De ruis op 5120 ISO is wel iets meer aanwezig dan als je op 800 ISO schiet maar het zit erg dicht bij elkaar. Wat ook een groot voordeel is, je kan hogere fame rates draaien in low light situaties.

Kinefinity Terra 4K recording 260fps of snow!